maandag, april 26, 2010

De kracht om rechtop te zitten

Mijn moeder kan steeds minder goed zichzelf fysiek overeind houden als ze in de douchestoel zit. Dat is niet prettig voor haar. En ook niet voor ons, want we zien haar niet graag ongelukkig. Nu zullen de professionals wel gelijk constateren dat mijn moeder zich in de laatste fase van haar dementie bevindt, - wat wij voor haar ook hopen - maar als ik de aantekeningen in het dossier moet geloven zit ze daar al heel erg lang in. 't Zal allemaal wel waar zijn, maar ik wil er toch een kanttekening van maken. Hoe kan het dat mijn moeder als we haar in bed verzorgen en ze zich niet prettig voelt, met haar bovenlichaam zowat rechtovereind zit? Er zit nog een hoop spierkracht daar. Misschien zit het probleem ook meer in de apparatuur. Zo'n douchestoel lijkt niet gemaakt voor het comfort. De zitting is hard, er zit een postoel onder, dus dat zal wel lekker tochten daar beneden. Het alternatief is de douchebrancard. We hebben het wel eens geprobeerd, het is wel lekker voor haar, maar het organiseren is tamelijk ingewikkeld. Waar staat de douchebrancard deze keer? Waar is de sleutel? Waar is degene die de sleutel heeft? En je bent zo weer een uur verder. Ik heb wel eens gehoord dat in een instelling voor zwaar gehandicapte mensen een soort rail was die van de kamer direct naar de badkamer ging. Je hing die persoon in een tildoek en dan liep je zo met 'm naar het bad. Ik zou dat wel eens in werking willen zien.