maandag, maart 01, 2010

Een zachte deken


We hebben een zachte roze deken gekocht voor mijn moeder, een deken die door iedereen die wil, kan worden versierd met zachte dingen. De deken kan op haar schoot liggen als mijn moeder in haar stoel zit, of op haar bed. En de zachte dingen erop zijn er om aan te voelen, in te knijpen.
Ik denk dat het goed is, voor mijn moeder en voor ons. Voor mijn moeder omdat het voelen een van de weinige genoegens lijkt die ze nog heeft. Voor ons omdat het je wat te doen geeft als je er bent.
Hoe meer erop wordt genaaid, hoe zwaarder de deken wordt. Dat is ook met een reden. In de gehandicaptenzorg werken ze met dekens bij zwaar gehandicapten omdat dit blijkbaar een lekker gevoel geeft. Zoals vroeger baby's werden ingebakerd, lekker vast om je heen. En dan bedoel ik niet fixeren, met banden, waar je dood in kunt blijven, even voor de duidelijkheid.