maandag, maart 09, 2009

ZIN in het verpleeghuis

Soms zijn afkortingen zo bijzonder, dat je haast denkt dat iemand erop heeft zitten studeren. Zin is niet zin in de zin van ‘daar heb ik zin in’, maar is de afkorting van zorg in natura, in de taal van de bureaucraten, in dit geval het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Zorg in natura is zorg die je niet zelf inkoopt.
Er is een nieuwe indicatie voor mijn moeder aangevraagd en afgegeven. Ze heeft nu de zwaarst mogelijke zorg, althans dat vergoedt de AWBZ.
‘Bij u is sprake van een Psychogeriatrische aandoening en een Somatische aandoening.’ Hoofdletters zijn van het CIZ. Mijn moeder had eerst pakket 5 naar het schijnt, en nu pakket 7. Niet dat mijn moeder nu ineens meer zorg nodig heeft dan vorig jaar om dezelfde tijd. Wat betreft is het verpleeghuis niet slim geweest, ze hadden allang 7 kunnen scoren.
Ik had in het zorgdossier gelezen dat mijn moeder in de laatste fase van haar dementie verkeert. Wij dachten dat al eerder, overigens. Maar zo’n constatering is eigenlijk niet voor ons bedoeld, geloof ik. Het waren de voorbereidende werkzaamheden voor de overgang van 5 naar 7.
En ik las het volgende:
‘U kunt de zorg op twee manieren krijgen:
Zorg in natura (ZIN)
Zorg in de vorm van een Persoonsgebonden budget (PGB)’
Onjuist.
Er was geen andere keuze dan zorg in natura. Of mijn moeder daar nu ZIN in had of niet.