maandag, januari 19, 2009

Alzheimer patiënt op tv

Half januari was Evert van Rossum bij Pauw en Witteman. Van Rossum leidt aan Alzheimer en schrijft sinds hij dat weet columns voor Alzheimer Nederland. Onlangs heeft hij zijn honderdste column geschreven, aanleiding om hem uit te nodigen.
Ik vond het een ontroerend interview met een bijzondere man. Het moet hem veel energie hebben gekost om dit te doen, denk ik. Maar ik vind het wel jammer dat het de indruk wekt dat Alzheimer en dementie hetzelfde is, wat niet het geval is, en dat alle Alzheimer of dementiepatiënten grappige en spontane mensen zijn, wat ook niet het geval is. Ik moest denken aan mijn buurvrouw die met verstandelijk gehandicapten werkt en het soms heeft over 'troetelmongolen', cliënten van haar die ‘het goed doen op tv’. Aan de ene kant is het goed om in de openbaarheid te treden, aan de andere kant heeft het soms een negatieve uitwerking. Omdat andere ouders dan van hun eigen kind (en de begeleider van hun kind) allerlei hoogstandjes gaan eisen.
Kijk moeder, zo had u ook dement kunnen worden...