woensdag, februari 15, 2006

Mondzorg

Bij mijn moeder vallen spontaan tanden uit. Vooral in haar onderkaak, de tanden. Dat was vooralsnog geen groot probleem. Met wat ze had, kauwde ze nog vrolijk door. Maar sinds een week of twee heeft ze last van ontstoken tandvlees, althans ze bloedt in haar mond en heeft er pijn aan. Soms heeft ze ’s ochtends een heel dikke lip, waarschijnlijk omdat ze van de pijn op het tandeloze deel van haar onderkaak bijt. De verpleeghuisarts heeft haar voorzien van een corsodylspray die moet helpen bij het ontsmetten.
Na veel gedoe hebben we haar bij de tandarts gekregen. Volgens de tandarts heeft ze last van een droge mond en daardoor komen er meer bacteriën in haar mond. Dus die spray zou dan goed werk doen. Waar krijgt een mens een droge mond van, vraag ik me af. De hoge temperaturen in een verpleeghuis? Sick Building Syndrom?
Verder adviseerde de tandarts gemalen eten vanwege de bloedingen en het niet weg krijgen van restjes eten. We moeten haar gebit dagelijks goed schoonhouden met Paradontax en een zachte borstel. Foto’s maken vond de tandarts niet nodig en een extra schoonmaakbeurt ook niet. Dat zou alleen maar belastend zijn voor mijn moeder.
En ik ben weer zo eigenwijs om me af te vragen of dit wel de goede aanpak is...