maandag, december 19, 2005

En wat ben ik nu dan?


In Antwerpen is een nieuwe uitvoering te zien van ‘U bent mijn moeder’. Dit stuk is oorspronkelijk geschreven en gespeeld door Joop Admiraal, maar nu bewerkt voor een Belgisch publiek ‘voor volwassen zonen en dochters en hun kinderen vanaf 9 jaar’.
Sien Eggers speelt de dubbelrol van moeder en dochter. Ik herkende er wel wat in: een dochter die elke week haar dementerende moeder bezoekt in het verzorgingshuis. NB: in België spreken ze blijkbaar niet van verpleeghuis, dat is een pluspunt.
Een dialoog zette me weer eens aan het denken. De moeder wil eigenlijk dood. Ze vertelt keer op keer over een tante die pillen heeft genomen. De dochter probeert haar dat uit het hoofd te praten door haar moeder de hemel in te prijzen vanwege haar bewezen diensten. U was zo’n goede moeder, u heeft uw kinderen zo goed opgevoed. Ze gaat maar door met het opsommen van haar moeders goede daden. Tot de moeder ineens zegt: ‘En wat ben ik nu dan?’. Daar heeft de dochter geen antwoord op.

'U bent mijn moeder' is te zien tot 14 januari in Het Paleis in Antwerpen.
www.hetpaleis.be