maandag, mei 31, 2010

Leef het leven

‘Leef het leven’, hoorde ik vanmorgen Hans Becker op de radio zeggen. In het kader van de komende verkiezingen was er aandacht voor de zorg. Becker=Humanitas=frisse kijk op de zorg, kort samengevat. Zijn streven is om het leven van de oudere mens, al dan niet dementerend, zó prettig te maken dat de laatste dagen, maanden, jaren van je leven leuk zijn. Da’s wel erg positivo, zogezegd, maar het spreekt me wel aan. Geen ‘wachtkamer van de dood’, maar alles in het werk stellen om het laatste deel van het leven zo prettig mogelijk te maken. Hij is ervan overtuigd dat ouderen het dan zelf minder moeilijk hebben, ‘als je gezellig een borrel kan drinken aan de bar in het verpleeghuis, dan klaag je wat minder over je zere knieën'. Hij denkt ook dat verzorgenden het dan leuker vinden om te werken (= minder ziekteverzuim), en dat familie het leuk vindt om te komen. Dat laatste spreekt mij natuurlijk zeer aan. Eind juni ga ik kijken in het ‘Herinneringsmuseum’ van Humanitas. Ook al zo'n leuk initiatief van Becker. Ik wil onderzoeken of het ook werkelijk effect heeft, dat er werkelijk meer familie op bezoek komt.