maandag, mei 17, 2010

Mijn moeder en zichzelf

Mijn moeder houdt alleen zichzelf nog vast. Dat bedacht ik me afgelopen weekend toen ik bij haar was. Zowel in haar rolstoel als in bed, als in de tillift tussen die twee plekken, houdt ze vaak alleen haar eigen handen vast. Ze grijpt steeds minder om zich heen, hoewel ze ons zaterdag toen we haar in bed hielpen nog wel even kneep op borsthoogte. Auw!
Maar als ze eenmaal rustig ligt of zit dan moet je echt moeite doen om er met je hand tussen te komen. Wanneer je daarin slaagt is het wel heerlijk, tussen die zachte koele handen van haar. Toen ze zaterdagavond in bed lag en nog helemaal niet aan slapen toe leek, zag ze er tevreden uit, zo in haar bed, zichzelf vasthoudend. Met enige moeite was er een plekje tussen haar handen voor mijn hand en zo ben ik toch nog een uurtje aan haar bed blijven zitten. Daarna heb ik haar weer teruggeven aan zichzelf.