maandag, november 02, 2009

Werktijden voor familie

Uit het verpleeghuiskrantje: een oproep voor ‘vrijwilligers, familieleden, kennissen die 1 of meerdere dagen per week kunnen assisteren bij het ontbijt, middageten of avondeten bij onze bewoners op afdeling 1 en 2. Werktijden (sic!) zijn van acht tot tien ’s morgens (ontbijt), van twaalf tot twee (middageten) en van half vijf tot zes (avondeten).’
Ik had die oproep al eerder zien staan. Blijkbaar levert het weinig op want hij wordt steeds herhaald. De eerste keer dat ik ‘m zag dacht ik: dit is toch het algehele failliet van de zorg. Ze kunnen niet eens meer de mensen te eten geven. Maar nu zie ik ook de gemiste kansen van de verzorging om bijvoorbeeld ons als familie in te schakelen. Toen mijn moeder hier net woonde, moesten wij allemaal erg wennen aan het regime van het verpleeghuis. Ik kan me herinneren dat ik vaak met mijn moeder tussen de andere bewoners zat. ’s Avonds bijvoorbeeld na het eten bijvoorbeeld. Of met het eten zelf. Dat was vaak erg gezellig. Maar in de loop van de tijd werd ons duidelijk dat dit niet de bedoeling was. We zorgden voor te veel reuring en dat was niet de bedoeling. Dus trokken wij ons terug op de kamer van mijn moeder. Wat ik helemaal niet erg vond, want zo kon ik een eigen sfeertje maken en als er eens iemand met mij meekwam dan gingen we met z’n allen in mijn moeders kamer zitten. Nu is er ’s avonds weinig ‘reuring’ want om zeven uur ligt iedereen in bed, op een mevrouw na, die nieuw is, en nog wakker. Maar die begint er ook al over dat ze het liefst naar bed wil want er is helemaal niks te doen. Ik ga me aanmelden, misschien wordt het nog een gezellige boel!