maandag, september 28, 2009

Hij zal toch geen...

Ik hoorde een reclame op de radio. Een mevrouw vertelt dat haar man van alles vergeet, waaronder hun huwelijksdag. Ze besluit haar verhaal op bezorgde toon: 'Hij zal toch geen Alzheimer hebben...' Het is een actie van Alzheimer Nederland om mensen alert te maken op de eerste symptomen van dementie (ik gebruik toch liever het woord dementie dan Alzheimer). Op de website www.zorgenoveralzheimer.nl kun je een brochure bestellen. Daar lees ik de tekst van de reclame opnieuw. Wat ik niet had gehoord was dat deze echtgenoot 'voor het eerst in 36 jaar' zijn trouwdag was vergeten. Okay, in dat geval... zou ik misschien ook verdacht zijn op verschijnselen van dementie.
Dementie is een ernstige ziekte, maar om nu alles als signaal aan te wijzen... Ik stel me zo voor dat ik over een jaar of dertig op mijn woorden moet gaan letten. Zoals vroeger alle homo's aids hadden, lijkt het nu alsof alles wat oud is, dement moet zijn. Ik hoop dat we deze reclamecampagne tegen die tijd zijn vergeten.