maandag, oktober 05, 2009

Dementie-zorg is zwaar werk

"Het werk van verzorgenden is zo zwaar omdat ze zo weinig terug krijgen van de mensen die ze verzorgen", zei laatst iemand tegen me. Dat geloof ik graag. Vooral nu mijn moeder steeds dieper wegzakt in haar dementie. Het kost veel moeite om toch nog iets van contact te krijgen en soms heb ik zelf die energie ook niet. Dan zit ik meer zonder dan met haar tv te kijken, houd ik alleen haar hand vast. Maar daar word ik dan weer droef van. En droef zijn kost ook energie. Daarom help ik haar bijvoorbeeld graag met eten, dan heb ik wat te doen en zie ik ook effect, want mijn moeder houdt van eten. Het is leuk om de dingen die je nu eenmaal moet doen, met zo veel mogelijk aandacht en zorg te doen. Verzorgenden zeggen dat ze daar geen tijd voor hebben. Ik zie verzorgenden die ondanks tijdgebrek dat wel doen. Anderen zeggen dat ze het graag zouden willen doen, maar het lukt hen niet. En weer anderen zouden het moeten leren, net zoals familie dat ook heeft moeten leren. Misschien kunnen we het samen doen?