maandag, augustus 31, 2009

Te heet onder de douche

Afgelopen juli was het. Ik hoorde het over de radio. Een mevrouw was in het verpleeghuis onder de douche gegaan en de verzorgende had haar alleen gelaten, al dan niet op verzoek van die mevrouw. Te heet water, verbrand en overleden. Het verpleeghuis heet Eugeria, wat Grieks is voor 'goed' en 'oud'. De inspectie heeft beloofd het ongeluk te onderzoeken. Ik heb eens gekeken op de website van Eugeria. Geen woord erover. Ik vond wel dit dit logo:



In een artikel van Zorgvisie las ik dat overlijden na te heet douchen of baden vaker voorkomt omdat medewerkers geen rekening houden met de mogelijkheid dat de apparatuur niet goed werkt. Iemand kan de thermostaatknop te hoog hebben gezet, of hij is kapot. ‘Daarnaast herkennen medewerkers lang niet altijd de signalen als patiënten pijn lijden.’ Wat hebben die mensen voor een opleiding? Vakkenvullen? Sorry dat ik het zeg. ‘Bovendien leven medewerkers opgestelde badprotocollen vaak niet na.’ Heb je daar dan een protocol voor nodig?
Ik zou mijn moeder nooit alleen laten in de douche of in het bad. Vooral ook niet omdat de thermostaatkraan in de douche niet deugt. Dat ontdekte ik de eerste keer al. Hoe? Door mijn hand eronder te houden toen ik hem aanzette. Ik heb dit natuurlijk doorgegeven, maar volgens mij is daar nooit wat mee gebeurd.