maandag, mei 12, 2008

’n Tropische kerst...

De temperatuur binnen is redelijk, maar ik ga toch liever met mijn moeder op het terras onder de bomen zitten. Ik loop de huiskamer in en hoor een mevrouw zingen met een krakende stem, het lijkt op opera, maar ze klinkt als een heel stoffige en gekraste 78-toeren plaat. De verzorgende kan er niet goed tegen en maant de mevrouw tot stilte omdat ‘de anderen er last van hebben’ of ‘omdat iedereen er onrustig van wordt’. Een van de dames kan wel goed zingen, ze heeft in een koor gezeten. ‘Misschien moet u ook een lied inzetten’, suggereer ik. Ik let er verder niet op. Terwijl ik uit de koelkast het eten pak om met mijn moeder buiten te gaan picknicken, hoor ik ‘stille nacht, heilige nacht’, gezongen door het koorlid. ‘n Tropische kerst waar de krassende operamevrouw niet van terug heeft.