dinsdag, april 22, 2008

Invloed van de familie

Ik begin toch langzaam te geloven dat je als familie enige invloed kunt hebben. Bij het laatste gesprek dat wij hadden over de toestand van mijn moeder zei één van de verzorgenden dat vooral wij, de familie, 'hogerop' moesten klagen als we het ergens niet mee eens waren. Toen ik enigszins machteloos mijn schouders ophaalde met de mededeling dat ik bepaald niet het gevoel had dat het ook maar iets uithaalde als wij als familie onze stem lieten horen, kreeg ik als weerwoord dat dat in ieder geval nog altijd meer was dan een klacht van de verzorging.
Een week later werd het bewijs al geleverd. Mijn moeder maakt gebruik van incomateriaal, mooi woord voor luiers. Op onverklaarbare wijze was haar ineens een maatje kleiner toebedeeld. Dat maakt de verzorging veel belastender. Mijn moeder moest steeds weer gedraaid worden in bed zodat de ‘inco’ goed zat. De verzorging had daar al over geklaagd, verschillende keren, zonder effect. Nu hebben wij het gedaan. En wat schetst onze verbazing, een dag later is mijn moeder weer overgestapt op maatje XL. Wonderlijk. Of krijgen we nu aan het eind van de maand een rekening?