maandag, november 05, 2007

Centraliseren

Ik moet ‘t toch echt nog even over de technische dienst hebben. Ik weet niet wat ze ‘daarboven’ allemaal bedenken en waarom, maar echt handig georganiseerd is het niet. De vorige keer was de tillift kapot op vrijdagavond en dat betekende dat pas op maandag gemeld kon worden dat de lift kapot was. Deze keer was de wastafel bij mijn moeder verstopt, het water liep nauwelijks door. Ook hier kon de technische dienst pas op maandag worden gebeld. Vroeger was er een technische dienst in het verzorgings- verpleeghuis, nu is er een ‘centraal meldpunt’ ergens anders, in een ander verpleeghuis. Daar nemen ze de melding op, en zorgen voor iemand die naar de plaats des onheils gaat. ‘Reken maar twee dagen’, meldde een verzorgende mij. Diezelfde verzorgende vertelde mij dat er vroeger altijd zo’n plopding op de afdeling was, maar dat mocht op een bepaald moment niet meer. En ze had ook nog wel eens met een waterpomptang de zwanenhals losgedraaid. ‘Doe ik thuis ook’. Misschien is dat wel het goede van dat centraliseren, dat je je gaat afvragen waarom je het zelf niet weer gaat doen.