maandag, oktober 29, 2007

Schaatsseizoen


Het schaatsseizoen is weer begonnen. Ik kijk graag samen met mijn moeder naar de televisie, vooral de 10 km heren. Hoewel ik de sprint ook mooi vind. Nu blijkt dat het ook nog heel goed is om met mijn moeder schaatsen te kijken. Dat concludeerde Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen, in een special van Vrij Nederland over ouder worden.
Ik heb al eens over hem geschreven. Hij onderzocht het effect van kleine bewegingen op je hersenenen, omdat er nu eenmaal mensen zijn, zoals mijn moeder, die niet meer kunnen lopen. Kauwen, zei hij toen, dat is goed voor de hersenen. Maar nu blijkt dat ook het maken van handbewegingen en kijken naar (hand)bewegingen van anderen invloed heeft op de hersenen. ‘Als je denkt aan beweging, activeer je de gebieden die die beweging uitvoeren’, zegt hij in het artikel.
Heerlijk, ik zet de tv aan, mijn moeder en ik spelen met elkaars handen en kijken naar de mooie mannen op de schaats. Jammer dat Heerenveen net achter de rug is.