maandag, september 17, 2007

ex-schoonmoeder

Omdat zij op vakantie ging heeft Mieka mij gevraagd of ik drie weken haar weblog wilde waarnemen. Ik ben Berend, de broer uit Spanje.
Ik was de afgelopen twee weken op bezoek in Nederland in gezelschap van twee van mijn kinderen. We gingen natuurlijk oma opzoeken, maar ook mijn dochters die Nederland wonen. Eentje studeert, de ander werkt en heeft twee kinderen.. Bij de laatste was ik op bezoek, we logeerden bij haar, toen mijn ex, haar moeder, samen met haar man ons kwam opzoeken. Al pratend bleken wij naast een verleden, een dochter en kleinkinderen, ook nog wat anders gemeen te hebben, een oude moeder.
We vergeleken onze moeders en ik was blij dat ik mijn moeder als moeder had en niet de hare (zelfs niet meer als schoonmoeder!). Zij en een broer deden de mantelzorg en het was een zware opgave. Ze had een deel van haar baan moeten opgeven en kwam nog tijd te kort. Haar moeder legde veel beslag op haar.
Op een goede morgen werd ze gebeld door een mevrouw van een of andere instelling met een klinkende afkorting.
- Of zij zich bezighield met de mantelzorg van haar moeder
- Ja, mijn broer en ik zorgen voor onze moeder.
- U zult daarbij wel stoten op veel problemen en het zal niet altijd even gemakkelijk zijn.
- Nee, het is erg zwaar, maar mijn moeder kan niet meer alleen voor zichzelf zorgen. Ik heb een deel van mijn baan moeten opgeven.
- Onze instelling (klinkende afkorting) biedt voor mensen die zich bezighouden met de mantelzorg van hun ouders een cursus. Zou u er iets voor voelen die te volgen?
- Tjaaah,,, en wanneer is die cursus?
- Die begint morgen. Vier halve dagen per week.
- Maar mevrouw mijn grootste probleem is de tijd... Waar haal ik die vier halve dagen vandaan?