maandag, juli 16, 2007

De dood in het verpleeghuis

Is de dood taboe in het verpleeghuis? Vorige week overleed de moeder van een vriend. Binnen een dag hadden ze haar kamer leeggeruimd. De volgende dag kwam er weer een nieuwe bewoner. In het verpleeghuis van mijn moeder is bij de kapel beneden een klein hoekje ingeruimd waar stenen liggen met namen en data van overlijden. Ik ontdekte een keertje een naam van een etagebewoner van mijn moeder die al overleden was, maar waar de datum verkeerd was ingevuld. Volgens de steen moest hij nog overlijden...
Op de etage van mijn moeder merk je nergens aan dat iemand overleden is. Het moet me toevallig opvallen, omdat ik iemand mis. Ik moet ernaar vragen.
Ik hoorde van een ander verpleeghuis dat de overledene opgebaard lag in het verpleeghuis en dat iedereen afscheid kon nemen, dementerend of niet.
Hoe kun je rouwen als de herinnering aan iemand meteen wordt weggewist.