maandag, oktober 30, 2006

Neutraal kijken en de kin omhoog

Mijn moeders identiteitsbewijs is verlopen en de bank stuurt een brief dat ze zich moeten kunnen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.
Eerst maar eens bellen met het stadhuis. Kan mijn moeder een nieuw identiteitsbewijs krijgen, hoewel ze geen handtekening kan zetten en de ambtenaar niet zal begrijpen als hij wat vraagt? Daar hebben ze wel een oplossing voor, vertelt de mevrouw van Burgerzaken. Een stempel. Maar ze moet wel een pasfoto hebben, volgens de nieuwe regels. Dat betekent niet lachen, neutraal kijken, hoofd in een bepaalde stand en vooral: een grijze achterwand.
Neutraal kijken kan mijn moeder goed, vooral als ze moe is en als er verder niks om haar heen gebeurt. Zeg maar een gemiddelde dag in een verpleeghuis. Maar de fotozaak weet er geen raad mee. Mijn moeder kan niet op de plek komen waar normaal de pasfoto wordt gemaakt want er is een trapje. De fotograaf probeert het buiten. Weinig kans, als die mensen om mijn moeder heen… en ze wil haar kin ook al niet omhoog houden.
Wij beraden ons over een niet orthodoxe oplossing.
Wordt vervolgd…