maandag, mei 22, 2006

Geschoold of niet geschoold

Uit het onderzoek van de Inspectie waar ik het al eerder over heb gehad, stond ook dat veel van de problemen met de kwaliteit van de zorg zouden kunnen worden opgelost als het opleidingsniveau van de verzorgenden hoger zou zijn. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dergelijke constateringen. Is dat nou écht waar, vraag ik me af. Vervolgens schieten de onderzoeken voorbij waaruit blijkt dat daar waar hoger geschoold personeel is, minder decubitus is, minder incontinentie, minder van alles dus. Of er ook meer geluksgevoel heerst, weet ik niet, want dat kun je blijkbaar niet meten. Ik kan alleen maar uitgaan van mijn eigen ervaringen. En dan zie ik soms laag opgeleide verzorgenden die het prima doen met mijn moeder en haar etagegenoten. En ik zie soms ook de hoger opgeleiden, die zo druk zijn dat ze nauwelijks tijd hebben om met de bewoners om te gaan. En andersom. Ik heb niet het gevoel dat het niveau van de opleiding iets zegt over de manier waarop verzorgenden omgaan met de bewoners. Als die subjectieve waarneming waar zou zijn, dan klopt er iets niet, denk ik zo bij mezelf.