maandag, mei 08, 2006

Nederland verliest van Duitsland

Nee, het gaat niet over voetbal, maar over decubitus, doorligwonden bijvoorbeeld. Uit onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg blijkt dat in Duitsland het percentage bewoners in verpleeghuizen met decubitus beduidend lager is dan in Nederland.

De bewoners zijn hetzelfde, de ouderenzorg in Duitsland en Nederland is vergelijkbaar. Hoe kan dit nu?

De onderzoeker van de Inspectie grapte dat het misschien kwam door de strenge hoofdzuster. Omdat bij ons Duitsland bekend staat om een streng hierarchisch systeem.

De afgelopen week heb ik dit probleem in mijn omgeving besproken. Zijn er ook andere verklaringen mogelijk? Ik hoorde dat de organisatiestructuur van het Duitse leger bijvoorbeeld, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, niet zo hierarchisch is. Zou dat ook gelden voor de organisatiestructuur in verpleeghuizen? Zouden verzorgenden daar meer durven, meer initiatief nemen, niet zo bang zijn voor de verpleeghuisarts. Kortom een cultuur waar zelf nadenken wordt gewaardeerd en gestimuleerd?

Of zou het zo zijn dat in Duitsland meer middelen ter beschikking worden gesteld. Ik weet dat mijn moeder een fantastisch matras heeft, een soort waterbed met lucht. Zou het zo zijn dat de Nederlandse verpleeghuizen bezuinigen op de middelen?

Of zou het misschien komen doordat in Nederland fixatie, het vastbinden van mensen in hun stoel of in bed, veel vaker voorkomt dan in Duitsland? Fixatie kan drukplekken opleveren en dat leidt misschien tot meer decubitus.

Ik weet het niet, maar het is toch wel erg dat in de Duitse verpleeghuizen hooguit acht procent van de bewoners last heeft van dit pijnlijke verschijnsel, en in Nederland maar liefst tegen de dertig procent…