dinsdag, maart 26, 2013

Don Berwick - What Patient Centred Care Really Means

Het laatste stukje vertaald:

"Het maakt me bang dat ik hulpeloos word gemaakt voor mijn tijd, dat ik onwetend word gemaakt als ik wil weten, dat ik moet zitten als ik wil staan, dat ik alleen moet zijn als ik de hand van mijn vrouw wil vasthouden, dat ik moet eten wat ik niet wil eten, dat ik genoemd word met een naam waarmee ik niet genoemd wil worden, dat mij iets wordt verteld wanneer ik wil dat ze mij iets vragen, dat ik wakker word gemaakt wanneer ik wil slapen.
Je kunt dit patiënt centraal noemen, maar ik wil voorstellen dat dit de kern is, het is de eigenschap van zorg die mij uitnodigt mijn menselijkheid en mijn individualiteit en mijn uniciteit te verzekeren. Als wij de gezondmakers zijn, dat stel ik voor dat dit niet de weg naar de kern is, maar dat het de kern zelf is."