woensdag, juni 27, 2012

Make a difference

Die Amerikanen, die kunnen er wat van. Ik volg sinds korte tijd een interactieve online cursus over dementie, gemaakt door de Amerikaanse Alzheimer Association. Ik wil daarmee onderzoeken of zoiets interessant zou kunnen zijn voor familie en verwanten van personen met dementie. Want niet iedereen heeft tijd en zin om naar Alzheimer cafés te gaan en misschien levert zo’n online cursus ook genoeg op.
Inmiddels ben ik zonder problemen geslaagd voor het eerste deel van de Dementia Care Training. Ik heb de ‘basics’ nu onder de knie.
Dank moeder, denk ik bij mezelf.
Het is Amerikaans, dus erg Positief, een erg hoog ‘You Can Make a Difference’- gehalte. Maar toch spreekt het me aan. Ik had een andere beeld van de zorg in de Verenigde Staten, maar ik zie allemaal heel betrokken professionals en familieleden. Alles draait om de persoon en de familie speelt een belangrijke rol daarbij. Ik vind het vooral leuk hoe ze naar niet conventionele oplossingen zoeken. Zo is er een mevrouw die maar niet wil blijven zitten tijdens het eten. De familie vertelt dat de vrouw sinds haar twaalfde (!) keukenhulp was en altijd staande moest eten. Sindsdien eet deze vrouw in de keuken, staande aan het aanrecht, terwijl het ‘echte’ personeel om haar heenloopt om de maaltijden voor de anderen te verzorgen. Ze eet goed, ze voelt zich nuttig alsof ze weer aan het werk is en ze heeft geen problemen meer met eten.
Leuk en zo simpel.