maandag, maart 14, 2011

'Just with their relatives'

‘We don’t have any problems with the residents. Just with their relatives.’

Ook dit citaat komt uit het boekje waaruit ik eerder citeerde: Involving Families in Care Homes. Een herkenbare uitspraak, hoewel ik hem nog nooit hardop heb horen zeggen in het verpleeghuis van mijn moeder. Ik heb hem wel regelmatig gehoord op congressen, maar dan in de wandelgangen. Het is een hardnekkige gedachte.
Ik hoor ook vaak dat familie het zo moeilijk heeft met haar dementerende familielid en dat de familieleden het ‘niet kunnen loslaten’, echt een term uit de hulpverlening, dat is een meer politiek correcte versie van bovenstaand citaat.
Natuurlijk is niet makkelijk om een familielid te hebben die dementeert. Uit het boekje dat ik op het moment lees, komt ook weer naar voren dat familieleden altijd een gevoel van schuld blijven houden als hun partner of ouder in het verpleeghuis woont. Dat kan ik helemaal beamen.
Maar familie voelt zich een stuk beter als ze serieus wordt genomen als partner in de zorg. Als zij haar kennis en ervaring van de persoon om wie het gaat kan overdragen aan het personeel. Niet met één a4-tje levensgeschiedenis bij het betreden van het verpleeghuis, maar in een voortdurend proces, waarbij de rol van de familie alleen maar belangrijker wordt naarmate de geestelijke toestand van het dementerende familielid achteruit gaat.