maandag, februari 21, 2011

Geurende specerijen


Ik droom nog even verder over eten. Afgelopen weekend probeerde ik een dahl te maken. Dat is een Indiaas gerecht waarvoor je verschillende soorten linzen kunt gebruiken. Ik nam gele gesplitste linzen voor een chana dal. Het is niet veel werk. Je kookt de linzen in een uur of anderhalf uur gaar. Je bakt apart de uien, de knoflook en de specerijen. Dat doe je bij de linzen en je bent klaar. De keuken rook heerlijk tijdens en na het bereiden van dit gerecht. Het gerecht zag er ook mooi uit aan het eind.
Prima gerecht voor mijn moeder, dacht ik. En wat zou het leuk zijn als je zoiets in het keukentje op de etage van mijn moeder zou kunnen klaarmaken. Door de gangen zouden heerlijke geuren kruipen -- als het niet aanbrandt, althans.
Mijn moeder zou het zonder moeite kunnen eten. En ik weet zeker dat ze het lekker zou vinden, ook met dat snufje cayennepeper erin.
Ik heb ooit wel eens gevraagd om ik kon koken op de etage. Antwoord: nee. Maar nu hebben we voor elkaar dat er een magnetron op mijn moeders kamer staat. Ik ga het gerecht van te voren bereiden, en warm het bij mijn moeder op. Met de deur naar de gang open.