woensdag, november 21, 2007

Laaggeschoold en dom?

Telkens als ik met mensen uit de zorg praat over de kwaliteit van de verzorging in verpleeghuizen, krijg ik als tegenargument dat ik niet zo veel mag eisen van de verzorgenden omdat ze te laag geschoold zouden zijn. Het klopt dat de afgelopen decennia steeds meer hooggeschoold personeel is verdwenen uit de verpleeghuiszorg. De verpleegkundigen bijvoorbeeld, bij mijn moeder is de dichtsbijzijnde verpleegkundige in een ander verpleeghuis te vinden en alleen telefonisch te bereiken. Maar of dat nu betekent dat de overgebleven verzorgenden niks kunnen? Ik geloof dat toch niet, want ik zie daar mensen lopen met veel frustraties, die beter en anders willen, maar worden tegengehouden door net iets meer geschoolde leidinggevenden, door waanzinnige protocollen waar de menselijke maat ver te zoeken is. Ik heb wel eens een praktijkbegeleidster gesproken die het team van een afdeling zelf het rooster liet maken, rekening houdend met het welzijn van de bewoner. Dat ging toch goed! Misschien is wat meer vertrouwen in de mensen aan het bed beter op zijn plaats.