maandag, maart 12, 2007

De hoofdzuster

Het klopt van die Duitse hoofdzuster. Mei vorig jaar schreef ik in dit weblog dat in Nederland in de verpleeghuizen vijf keer meer decubitus voorkomt dan in Duitsland. Volgens Ruud Halfens, universitair hoofddocent Verplegingswetenschap aan de Universiteit Maastricht, komt dat doordat in Duitsland nog de oude hiërarchische structuur bestaat waar de hoofdzuster inhoudelijk de leiding heeft. Hij zegt dat in het laatste nummer van het Tijdschrift voor Verpleegkundigen (TVZ).
Toen mijn moeder net in het verpleeghuis kwam wonen, in 2002, was er op directieniveau een verpleegkundige die voor de inhoud van de zorg stond. Die mevrouw verdween. Ik zag haar nog een keertje terug. Ze coördineerde toen de vrijwilligers. Daarna heb ik nooit meer iets over haar gehoord.
Nou weet ik niet of we er veel mee opschieten als er een hoofdzuster á la Jiskefet haar intrede doet in de Nederlandse verpleeghuizen. Maar het geeft wel te denken.