maandag, januari 01, 2007

Dementie-proof winkel

Een dementie-proof-winkel, dat lijkt me wel wat. Een winkel waar je spullen kunt kopen voor dementerenden. Nu zoek ik vaak tevergeefs in speelgoedwinkels, maar daar vind ik nooit iets.
Wat zou er in zo’n winkel moeten staan?
Ik stel me voor dat de winkel is ingedeeld in decennia: 1900-1910; 1910-1920; 1920-1930 etcetera. Voor elke tijdspanne kan ik zoeken welke muziek populair was, welk eten. Ik kan er geurtjes en crèmes kopen die bij een bepaalde tijd en sfeer horen. Ik zou voor mijn moeder kunnen zoeken naar kinderspeelgoed uit haar tijd, niet antiek natuurlijk want dat zal wel onbetaalbaar zijn, maar replica’s. Ik kan er babykleertjes kopen uit de tijd dat mijn moeder ons in de wieg had liggen.
Misschien liggen er ook recepten gerubriceerd naar verschillende periodes zodat ik mijn moeder kan verwennen met iets wat zij vroeger wellicht lekker vond.
Er hoeven niet allemaal ‘oude’ dingen te liggen. Je kunt er ook moderne producten krijgen die prettig zijn voor mijn moeder. Iets om in haar handen te houden zonder dat ze zich kan bezeren. Sieraden van zacht materiaal zodat ze haar nog resterende tanden er niet op kapot bijt. Of lampjes met verschillende kleuren waar ze naar kan kijken en die ze kan aanraken zonder zich te branden.
Een winkel voor herinneringen, vol producten van nu en uit het verleden. Niet kindvriendelijk, maar dementievriendelijk. Dat lijkt me mooi.