dinsdag, april 14, 2015

Tien jaar Google Alerts

Tien jaar geleden abonneerde ik mij op Google Alerts op het trefwoord Alzheimer. Sinds die tijd ontvang ik wekelijks berichten. Al die jaren scande ik ze soms even door, vaker niet. Wat vooral opviel, was dat het leek alsof er altijd net die ene doorbraak had plaatsgevonden om Alzheimer te voorkomen, te vertragen en zelfs te genezen. Ik besloot eens te kijken naar de eerste alert die ik kreeg, op 25 april 2005.

Tien berichten bevatte deze mail, waarvan er nu nog slechts vier terug te vinden zijn op internet. En van die tien berichten beloven negen iets moois voor mensen die aan deze ziekte lijden. Het tiende bericht is een oproep van de politie om een meneer met dementie terug te vinden in West Deer Township. Ik neem aan dat ze hem inmiddels hebben gevonden.
De andere berichten gaan allen over medicijnen, op één na, die over het effect van Vitamine E op Alzheimer. Dat effect is er niet. Niet in 2005 en niet in 2015, want ik heb het even nagekeken bij Alzheimer-Nederland. Daar zeggen ze het wat sterker uit dan het oude artikel. Vitamine E heeft geen enkel positief effect, ook niet op preventie en er wordt zelfs gewaarschuwd voor het gebruik ervan vanwege ernstige bijwerkingen. Even gecheckt bij het Voedingscentrum: we komen zelden vitamine E tekort en een teveel is niet schadelijk. Vitamine E zit bijvoorbeeld in noten en graanproducten. Ik blijf maar gewoon mijn boterhammen eten.
Opmerkelijk is het bericht dat een bepaald medicijn een positieve uitwerking heeft op African Americans met Alzheimer: Aricept. Het was een eerste studie die dit resultaat opleverde. Aricept, Donepezil Hydrochloride, zou kunnen helpen om het ziekteverloop te vertragen. Tien jaar later blijkt dat de relatie tussen ras en een mogelijke positieve uitwerking van het medicijn niet bewezen is. Alzheimer Nederland is erg voorzichtig met deze groep van medicijnen. Het lijkt erop dat van te voren niet goed te zeggen is bij wie het middel werkt en bij wie niet.
Waar me nieuwsgierig maakte, was het bericht dat vroegdementie vertraagd zou kunnen worden met een jaar. Ik ken twee mensen die daaraan lijden. Helaas, de link werkt niet meer. Ik denk dat ze aangeraden kregen om vitamine E te slikken.


Om de feiten te checken heb ik geput uit de volgende bronnen: