donderdag, juni 27, 2013

Blogs als verplichte kost


(uit de Limburger van 22 juni 2013)

Afgelopen zaterdag stond een artikel in de Limburger over Blogs waarin mensen schrijven over hun eigen ziekte of over die van een ander. Op de universiteit van Maastricht gebruikt de docent Medische ethiek en metamedica Rob Houtepen de blogs als verplichte kost voor zijn studenten. Hij zegt: 'Studenten geneeskunde moeten de verschillende blogs lezen, zodat zij leren hoe patiënten of hun familieleden omgaan met een ziekte. En dat die manier dus ook per patiënt kan verschillen.'
Niet alleen studenten geneeskunde, ook zij die al afgestudeerd zijn zouden er goed aan doen, en ook de andere uitoefenaars van beroepen in de zorg, zoals de verzorgenden, de afdelingsmanagers en de directeuren. Ik kan me herinneren dat ik ooit via een omweg hoorde dat de afdelingsmanager van mijn moeders verpleeghuis weigerde de blog te lezen want zij wilde niet de door mij ervaarde werkelijkheid zien. ‘Zo gaan wij niet met de mensen om.’
Later sprak een hoge bobo in die instelling. Hij las mijn blog, maar niet om er wat van op te steken geloof ik, nee, hij was vooral gerustgesteld dat zijn instelling er niet met naam en toenaam in vermeld stond.
Er moet nog heel wat water door de Maas stromen.