maandag, augustus 01, 2011

Als ze niet zo goed te eten kreeg

‘Als ze niet zo goed te eten kreeg van jullie…’ het is de meest vreemde discussie over mijn moeder en ik beland er steeds weer opnieuw in. Ik weet nooit hoe ik moet reageren. Het is helemaal waar, maar wat moet je erop zeggen? Wij hebben als familie ervoor gezorgd dat mijn moeder extra zorg krijgt, dat er elke dag iemand voor haar is die haar helpt met eten. Toen ze net in het verpleeghuis was, at ze niet meer uit zichzelf, na verloop van tijd begon ze dat weer te doen. Nu kan ze dat niet meer. Moet ik zeggen dat het beter was geweest als we haar niet of slecht te eten hadden gegeven, als we niet voor extra zorg hadden gezorgd? Het is niet dat ik haar geen goede dood wens. Ik zou voor haar willen dat ze haar moede hoofde te ruste zou leggen, maar dat doet ze niet.
Tegenwoordig komt het voor dat ze zo diep in slaap is, dat je haar wakker moet maken om te eten. En dat kost soms veel moeite, dat wakker maken, niet het eten. Door de discussie hierboven begon ik weer te twijfelen of we mijn moeder eigenlijk wakker moeten maken om te eten.
Afgelopen weekend vroeg ik aan een verzorgende hoe ze dat met de andere bewoners deden als die zo diep in slaap zijn. Of ze het eten dan oversloegen? De verzorgende keek me verschrikt aan: ‘natuurlijk niet’.