dinsdag, juli 26, 2011

Doekjes


Er liggen sinds een tijdje doekjes op de kamer van mijn moeder. Swash is de merknaam. Wassen zonder water. Ik heb al eens gehoord van deze nieuwe manier van ‘wassen’. Volgens de producent is het natuurlijk het beste middel op de markt, voor zover ik kan zien ook het enige middel met deze eigenschap. Altijd mooi als je een monopoliepositie hebt. Er zijn twee versies, gold en platinum. In het verpleeghuis van mijn moeder hebben ze voor de goldversie gekozen.
Laatst hoorde ik ‘off the record’ dat binnenkort iedereen met de swashes gewassen wordt. Voor mijn moeder, die toch al veel op bed ligt, lijkt mij dat een goed idee. Je voorkomt dat je water in het bed knoeit en misschien is het ook minder gedoe voor haar. ‘Bewezen positief effect op huidirritaties en smetplekken’, lees ik ergens. Dat lijkt me bij mijn moeder heel goed om uit te proberen.
Voor haar niet zo bedlegerige medebewoners, weet ik het niet. Het lijkt me ook erg prettig om onder de douche te kunnen, de sensatie van water over je heen. Lange tijd hebben wij mijn moeder elke week in bad gedaan. Dat vond ze lekker, het ontspande. Maar wij deden dat zelf, want daar had de verzorging geen tijd voor.
Met de swash lapjes is de verzorging sneller klaar. Wat gebeurt er met die bespaarde tijd?