maandag, april 04, 2011

De postduif

Nog vrij vaak maakt het verpleeghuis van mijn moeder gebruik van de ouderwetse postduif. De TNT zal er blij mee zijn. Als ik hoofd financiën van het verpleeghuis was, zou ik er minder blij van worden. Stuur een mail, dan kost het je alleen maar de tijd van het schrijven van het berichtje, een druk op de knop en weg.
Laatst kreeg ik weer zo’n briefje. Of we ervoor wilden zorgen dat er genoeg voorraad tandpasta, badschuim en panty’s was. Dat lijkt me nou een goed berichtje om te mailen. Of om op een site te zetten waar alleen de familie en de verzorging toegang tot heeft.
Of even bellen.
O nee, in de brief staat dat het te veel tijd kost om iedere contactpersoon persoonlijk te bellen.
Jammer toch, zo’n beperkte opvatting van het begrip van tijd. Wellicht zou een telefoontje meer effect hebben dan alleen het badschuim. Bijvoorbeeld een positief effect op de verhouding tussen verzorgende en familie. Kun je ook even over en weer informeren hoe het gaat. Uit onderzoek blijkt dat dit de betrokkenheid van de familie vergroot, dat ze wellicht vaker op bezoek komt, en dan wellicht… badschuim en tandpasta meenemen.