maandag, april 18, 2011

5 uur

Ik dacht dat het algemeen bekend was. Zo rond een uur of vijf 's middags breekt vaak onrust uit onder dementerenden. Ik kan me dames herinneren, het schijnen vaak de dames te zijn, die rond die tijd zich zorgen gingen maken over de kinderen, of de man. Of er wel genoeg eten was voor iedereen, of het eten wel op tijd klaar was. Of dat ze weg moesten omdat de man op het eten zat te wachten.
Ik heb ooit wel eens van een verpleeghuis gehoord waar een van de zonen een video had opgenomen waarin hij zich direct tot zijn moeder richtte met de mededeling dat zij niet voor hem hoefde te koken. Dat gaf rust aan de moeder in kwestie en ik geloof ook aan de andere dames.
De laatste tijd verloopt het eten een beetje vreemd bij mijn moeder. Om vijf uur komt de etenskar binnen. Om half zes mag pas gegeten worden, want het personeel heeft tot half zes pauze. In dat halve uur zitten de dames meestal al aan tafel en is er slechts één verzorgende, althans als zij niet druk is met eten geven aan de mensen die in bed liggen.
Een beetje raar moment om de dames alleen te laten.