maandag, december 20, 2010

Wat doen we met kerst?

We gaan weer kerst vieren met mijn moeder. Ik twijfel wel of we het nog hetzelfde kunnen doen als vorig jaar. Toen hebben we haar meegenomen naar mijn logeeradres en hebben we samen een heerlijke maaltijd gemaakt, met ook veel verschillende drankjes erbij. We hadden het al een beetje vroeg gezet, want mijn moeder ligt steeds vroeger in bed. Mijn moeder smikkelde heerlijk van alles wat we haar voorzetten. Ook de gegratineerde oesters, die ze vroeger niet durfde te eten sinds ze ooit een keer ziek was geworden ervan. Maar dat was ze vergeten, zoals mijn zus al een paar jaar geleden ontdekte.
We brachten mijn moeder terug om half 10 ’s avonds en ik had het idee dat ze het toen helemaal had gehad. Later hoorde ik dat ze de volgende dag ziek was geworden. Overgeven. Van de oesters kon het niet zijn. Misschien van de drank?
Ik hoorde ook via de wandelgangen dat ‘men’ vond dat we haar te laat terugbrachten. Dat was misschien wel zo, maar ik had niet de indruk dat mijn moeder het erg vervelend vond. Wellicht hadden we wat rustiger moeten doen met de drank, een kater op je - inmiddels - 95ste is ook geen groot genoegen.