maandag, januari 03, 2011

Aan de andere kant van de wereld

Als u dit leest, zit ik aan de andere kant van de wereld, Nieuw Zeeland. Maar ik schrijf het nog thuis, in Nederland. Toen ik de plannen maakte voor mijn vakantie, bedacht ik mij dat ik wilde onderzoeken hoe ze daar omgaan met dementerenden in verpleeghuizen. Ik kwam op een aardige site terecht van een ‘Rest Home’, een rusthuis letterlijk vertaald, in Christchurch. Ik heb gemaild en we zijn welkom om te komen kijken en praten. Op hun site vond ik een lijstje over wat te doen als je iemand met dementie bezoekt:

Starting a visit
- Come with a sense of humour
- Have realistic expectations
- Tell him/her who you are. "Hello Dad, I'm Sue" Rather than "Do you know who I am?"
During a visit
- If happy, laugh together
- If sad, acknowledge the feeling and move on
- If lost, orientate them to who and where they are
- If playful, play with them

- If sleepy, they are probably content
Ending a visit
- Develop an end of visit routine
- Say good-bye at the door, like they used to at home
- Ask staff to divert your loved one
- Leave at a mealtime, morning or afternoon teatime

Prachtige adviezen, misschien iets voor een Boomerangkaart?