maandag, oktober 25, 2010

Nieuwe staatssecretaris op Volksgezondheid

Een verpleeghuisarts als staatssecretaris Volksgezondheid! Toen ik de introductie van de politiek onbekende Marlies Veldhuijzen van Zanten in de NRC las werd ik wel blij. Ze weet wat er gebeurt in de ouderenzorg, de verschraling van de zorg, de dalende kwaliteit van het personeel. Wat me persoonlijk erg trof was een alinea die blijkbaar gaat over thuiswonende ouderen en de samenwerking met de huisarts. Een collega van haar zegt daar: “Ouderen lijden aan regieverlies. De signalen over hun welbevinden komen dus van hun omgeving, de huisarts, de familie, de verpleegkundige, maar die hebben vaak een eigen agenda. Je moet die omgeving dus kennen, maar tegelijkertijd de patiënt niet uit het oog verliezen. Daar heeft zij veel werk van gemaakt.”
Wat ik hier interessant vind, is dat zij erkent dat alle partijen in de zorg voor de ouderen een eigen agenda hebben. Overigens heeft het begrip ‘eigen agenda’ wel een beetje negatieve bijklank, maar ik zie dat zelf niet zo, zolang het maar geen geheime agenda’s zijn. En ik zou zelf nog willen toevoegen dat het om iets meer gaat dan alleen ‘de omgeving kennen’.
Haar uitspraak kun je volgens mij ook zo op de verpleeghuiszorg voor dementerenden leggen. Als je de patiënt maar niet uit het oog verliest, wat alleen maar méér belangrijk is bij dementerenden die zelf niet meer goed kunnen aangeven wat zij wensen. Ik zou dan wel aan het begrip ‘eigen agenda’ ook de ‘eigen rol’ willen koppelen. In de zorg voor dementerenden: de verzorging en de familie hebben elk een eigen rol en dan kom ik toch weer terug op partnerschap. Verzorging en familie zouden partners moeten zijn, elk met hun eigen rol, hun eigen agenda, en alles zonder de persoon in kwestie en haar welzijn uit het oog te verliezen. En niks geheims.
Ik lees net dat het dubbele paspoort van deze nieuwe staatssecretaris niet uitmaakt. Gelukkig.