maandag, september 13, 2010

Tijd voor familie

Als een verzorgende met mij praat of mailt, gaat die tijd af van de tijd die zij heeft voor mijn moeder of andere bewoners van mijn moeders etage. Dacht ik altijd. Sommige bezoekers krijgen dat ook soms te horen. ‘De tijd die ik voor u gebruik, kan ik niet gebruiken voor de bewoners’. Nu hoorde ik laatst dat dit wellicht niet helemaal waar is. Dus ben ik weer eens in de zorgzwaartepakketten gedoken, waarin zou moeten staan waarop mijn moeder ‘recht’ heeft. Begeleiding valt onder de functie woonzorg naast persoonlijke verzorging en verpleging.
Wat zou begeleiding inhouden? Dat zou ik in het AWBZ Kompas moeten kunnen vinden. Die staat op de site van het College voor Zorgverzekeraars, maar daar word ik niet veel wijzer. Het lijkt dat begeleiding alleen gericht is op de patiënt, om ‘de zelfredzaamheid van de verzekerde te handhaven of te bevorderen’, en mij lijkt dat het contact met de familie daar niet ondervalt. Het lijkt me ook niet dat mijn moeder daar nog veel aan heeft, maar goed. Een mailadres kan ik op de site van het College niet vinden. Ze houden daar vast niet van vragen. Maar ze zetten er wel het mailadres van Vilans op, ‘kenniscentrum voor langdurige zorg’. Ik stuur ze een mailtje en wacht op antwoord.
Misschien weet een van de bloglezers het antwoord op deze vraag. Waarom ik dat wil weten? Als er geld is voor het contact met de familie, dan zou een verpleeghuis dat geld ook kunnen gebruiken om het contact tussen familie en verzorgenden te verbeteren. Om maar een voorbeeld te noemen.