maandag, mei 11, 2009

ZZP-perikelen

Er vinden verwarrende ontwikkelingen plaats in het verpleeghuis van mijn moeder. Eerst kregen we een brief van mevrouw Bussemaker, de staatssecretaris, die ons verzekerde dat de invoering van de zorgzwaartebekostiging (de ZZP’s, de zorgzwaartepakketten) geen bezuiniging is. Vervolgens kregen we een brief van de directeur van de locatie waar mijn moeder vertoeft met de mededeling dat er wordt bezuinigd op het aantal medewerkers en op de verhouding fulltime/parttime door de ‘implementatie van de ZZP als financieringsmethode’. De directeur verwijst voor uitleg naar de manager van de afdeling van mijn moeder. Da’s wel erg makkelijk. Ik heb te doen met die manager. Ik had eerder de raad van bestuur van zijn instelling genoemd en mevrouw Bussemaker zelf. Daar heeft hij vast mailadressen van.
Mijn moeder slaapt intussen vooral heel veel. Ze krijgt voor haar indicatie gemiddeld 19 uur ‘woonzorg’. Ik zelf had haar liever in ZZP 10 gezien, dan zou ze 27 uur woonzorg krijgen. Maar ja, dan moet ze wel beloven binnen drie maanden te overlijden. Want ZZP 10 is ‘beschermd verblijf met intensieve palliatief-terminale zorg.’