maandag, mei 18, 2009

ZZP-perikelen, deel 2

Het afgelopen weekend heb ik gehoord wat de gevolgen van de invoering van de ZZP’s (de zorgzwaartepakketten) zullen zijn. Voor zover bekend althans. De twee evv’ers van mijn moeder (eerst verantwoordelijk verzorgenden) hebben de ‘keus’ gekregen om óf 8 uur per week minder te gaan werken óf zich te laten overplaatsen naar een andere instelling binnen de stichting waaronder het huis van mijn moeder valt. Een evv-er gaat 8 uur minder werken. Hij wil graag blijven en heeft ook een vrouw die geldt verdient. Hij gaat nu 28 uur werken. De ander is een alleenstaande moeder die niet veel andere keuze heeft dan zich te laten overplaatsen. Er zal ook minder uren aan zorg zijn op de etage en waarschijnlijk gaat dat betekenen dat de bewoners van meerdere etages overdag bij elkaar worden gezet.
Ik weet niet wat nu precies wordt veroorzaakt door de invoering van de zorgzwaartepakketten en wat door slecht management, maar ik hoorde wel dat iemand die 24 uur in bed ligt de ‘lichtste’ indicatie krijgt, ZZP-5. Dat staat voor 16 uur woonzorg. Deze indicatie geldt bijvoorbeeld voor mensen met “een ernstige mate van dementie zonder veel gedragsproblematiek”. Jeetje, dat vind ik toch wel schokkend. Als iemand de hele dag in bed ligt en niet lastig doet, dan hoef je daar verder niks mee. Beetje eten erin, af en toe een schone luier, een goed anti-decubitusmatras en verder... niets.