maandag, augustus 04, 2008

Bapineuzumab

Weet u wat bapineuzumab is? Ik denk dat woorden zo voor je verschijnen als je dementeert. En dat je dan geen enkel idee hebt waar het over gaat. Maar ik ben niet dementerend. Ik las het woord in een artikel in de NRC van afgelopen weekend waar verslag werd gedaan van een groot congres in Chigago, georganiseerd door de Alzheimers’ Association, de Amerikaanse patiëntenorganisatie voor Alzheimer.
In Chigago kwamen bedrijven vertellen en vooral promoten wat ze allemaal hadden verzonnen om Alzheimer te bestrijden. Er wordt nijverig gezocht naar een middel om de neerslag van bèta-amyloïde te beïnvloeden. Die neerslag veroorzaakt plaques, eiwitopeenhopingen in de hersenen, die worden gezien als de ‘oorzaak van de achteruitgang van Alzheimerpatiënten’. Ik citeer hier letterlijk. Dus niet de oorzaak van de ziekte, maar de oorzaak van de achteruitgang. Goed, eerst werden proefdieren geïnjecteerd met bèta-amyloïde, dat werkte, ze maakten zelf antistoffen aan. Bij mensen werkte het niet, het leidde tot blijvende schade aan de hersenen. Een bedrijf heeft nu zelf die antistof gemaakt en die heet bapineuzumab. En dat doet ook niet wat het zou moeten doen.
Voorlopig werkt geen medicijn. Het enige waar we misschien blij om moeten zijn is dat de farmaceutische industrie nu meer interesse heeft voor het zoeken naar een middel dat wel helpt. Niet zo gek, want als zo’n medicijn te vinden is, kun je er goed rijk van worden. Tot die tijd is het enige wat we kunnen doen gezonder leven. Ik ben al opgehouden met roken, hoewel ik ook wel eens gelezen heb dat je daarmee juist dementie kunt voorkomen.

Bron: Hester van Sanen in de NRC van 2-8-2008