maandag, september 26, 2005

Stop-dieet

Het is wel handig dat enorme glanzende witte bord aan de muur in de huiskamer. Dag en datum staan erop en met grote letters: het menu van de dag. Het is natuurlijk bedoeld voor de bewoners, maar voor mij is het ook handig. Tijdens zo’n heel weekend wil je wel eens kwijt raken welke dag het ook weer is. Van mij mogen er ook de namen van de aanwezige verzorgenden op, niet alleen voor de bewoners.
Een tijdje geleden stond er geen uitgebreid menu op het bord geschreven, maar alleen ‘stop-dieet’. Ik vroeg aan een verzorgende wat dat betekende, hoewel ik een vaag vermoeden had. En ja hoor, een diarree aanval had de etage getroffen. Mijn moeder ook? Nee, zij niet. Het eten was nu gericht op ‘stoppen’. Voor iedereen. Gelukkig had ik net allemaal in de olijfolie gedrenkte Marokkaanse hapjes voor mijn moeder gekocht. Maar echt bevorderlijk voor de eetlust was de aankondiging niet. Het bord was toch voor de bewoners bedoeld?