maandag, september 05, 2005

'Mieters...'

De fotograaf was nog niet vijf minuten weg of ze pakte haar kopje en dronk het in een teug leeg. En zei 'mieters'. Klonk het ietwat triomfantelijk? Ik had geprobeerd om haar voor de foto zelf haar kopje koffie te laten leegdrinken. Dat doet mijn moeder bijna altijd wanneer het kopje zo'n beetje halfvol is. De eerste helft moet ik helpen. Want vaak is de koffie nog te heet en het kopje te vol. Dan lepel ik haar hapjes schuim (van de cappuccino) naar binnen. Dus voor de foto wilde ik haar de koffie zelf laten drinken. Je wilt toch dat je moeder een beetje mooi op de foto komt, niet? Het werd een heel gevecht met een lach van haar kant en een lach van mijn kant. Op zeker moment pakte ze het kopje vast, zo vast dat ik het niet meer los kreeg en hield ze het vervaarlijk scheef alsof ze wilde zeggen: moet ik voor jou een show opvoeren? Dan zal ik een show opvoeren. Het ging net goed.
Hij was nog niet vijf minuten weg of ze dronk haar kopje koffie eigenhandig leeg. En keek nog eens nadenkend naar de bodem van het kopje. En zei: 'Mieters'.