maandag, juli 27, 2015

Niet gelijk oordelen

Dementievriendelijke winkels. Daar ben ik helemaal voor. Ik kan me het verhaal herinneren van de moeder van een vriendin die de toegang tot de winkel werd ontzegd omdat ze elke dag koffie kwam drinken en ook nog eens dingen meenam zonder te betalen. Dus ik ben het ook eens met Van Rijn die meer kennis en inzicht over dementie in de wereld wil brengen. Want ondanks alle aandacht en verhalen is er nog veel onkunde. Je bent er pas mee bezig als je het zelf tegenkomt, in je familie of in je vriendenkring. Aan ons is het om vooral veel te vertellen aan anderen, niet in de eerste plaats over wat je kunt verwachten als iemand dementeert, maar vooral hoe je een manier vindt om met hem of haar om te gaan. En hoe leuk dat kan zijn.
En wat betreft de titel van het artikel bij de NOS: niet gelijk oordelen als een klant even iets niet weet. Dat lijkt me voor iedereen wel een zinnige uitspraak.