maandag, augustus 09, 2010

De doelgroep van morgen

Af en toe moet ik wel eens wat lezen over marktwerking en concurrentie in de zorg. Wat mij dan zo opvalt is dat de managers heel druk bezig zijn om een ‘ondernemersgeest’ te ontwikkelen. Ze maken er een business case van, hebben het over de verhouding prijs/kwaliteit, over strategische keuzes, scenario’s, kritische succesfactoren en afbreukrisico’s. Wat me verbaast is dat ik dan nergens lees dat de managers gebruik maken van de ervaringen, zowel de opbouwende als mogelijk vernietigende kritiek, van de familie en verwanten van hun ‘doelgroepen’. Zijn zij niet in veel gevallen de ‘doelgroep’ van morgen? Je kunt natuurlijk kiezen voor een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek door een gerenommeerd en duur bureau naar de wensen en verwachtingen van vijftigers over het verpleeghuis bijvoorbeeld, maar waarom niet nu al geluisterd naar de groep die dagelijks over de vloer komt, de groep die zegt ‘over mijn lijk’ ga ik daar wonen, of de groep die zegt ‘als je dat nu eens anders aanpakte…’. Vreemd eigenlijk. De toekomstige scenario’s liggen voor het oprapen, niet alleen in verpleeg- en verzorgingshuizen, maar ook in andere zorginstellingen zoals ziekenhuizen.