maandag, oktober 31, 2011

Vinger op het gaatje


Soms krijg je van die eenvoudige tips die het leven vereenvoudigen of liever gezegd het gemak van mijn moeder dienen. Ik wilde haar wat te drinken geven en de verzorgende gaf me een bekertje met zo’n tuitje. Toen mijn moeder nog in de rolstoel zat, probeerde ik het drinken uit een plastic bekertje met (of zonder) tuitje te vermijden. Het is zó ziekenhuis en mijn moeder was nooit zo van de plastic bekertjes, en wie weet wat ze er nog van meekrijgt. En vooral om maar iets te bewaren van haar eigen ik, haar eigen persoon.
Nu ze in bed ligt, is het weer opnieuw zoeken naar hoe je daar het beste mee om kan gaan, met respect voor haar en voor wat ze nog meekrijgt. Plastic bekertjes met tuitjes zijn nu onvermijdelijk, anders is het risico te groot dat het in haar nek loopt. Ook niet lekker.
Dus dan maar bekertjes met tuitjes. Alleen was het een tuitje met een groot gat en voor dunne appelsap is dat wat gevaarlijk. Dus wilde ik het omschudden in een bekertje met een kleiner tuitje. En dan is er zo’n verzorgende met jaren ervaring die me adviseert om mijn vinger op het luchtgaatje te houden als mijn moeder drinkt, dan komt het drinken er met beetjes uit.
Even proberen boven het aanrecht, ja, fantastisch.
Graag meer van die tips!