maandag, oktober 24, 2011

Over plantjes enzo

Het verbaast me dat er zo weinig kennis lijkt te bestaan in het verpleeghuis over niet-medische verlichting van de pijn. Nu mijn moeder volledig in een kramp in bed ligt, met contracturen heet dat officieel - toen ik voor het eerst dat woord zag dacht ik aan ‘contract-uren’ maar dat is heel wat anders - bestaat het aanbod uit niet meer dan medicijnen, ’s morgens wassen, af en toe de ‘inco’ verversen - als je geluk hebt - en drie keer per dag eten en drinken geven. Ik heb gehoord dat bij de ‘bedmensen’ een soort lijst ligt waarop de verzorgenden moeten aantekenen dat ze zijn geweest, zo’n lijst die je ook vaak in toiletten ziet hangen als bewijs dat ze regelmatig worden schoongemaakt. Bij mijn moeder niet, want wij houden zelf een schriftje bij en dat ligt bij mijn moeder in de kamer.
Zou er nu echt niets meer te verzinnen zijn? Zelfs een plantje zet je af en toe nog in de zon of de regen om wat op te fleuren.