vrijdag, oktober 17, 2008

Technische snufjes

De techniek staat voor niets, ook in de wereld van de dementerende medemens. Ik las onlangs in de Volkskrant over een sprekend boek, dat is een digitaal boek waarbij een familielid iets kan inspreken bij de plaatjes. Vader, moeder, oma of opa slaat het boek open en hoort een bekende stem. Verder zijn er ook veel technische snufjes zoals verlichting die aanknipt als je uit je bed stapt om naar de wc te gaan, en weer uitgaat als er een aaneengesloten tijd geen beweging wordt opgemerkt. Dit 'om de andere personen in de kamer niet te storen'. Ze hebben het hier over meerpersoonskamers voor dementerenden, blijkbaar zijn de ontwikkelaars nog niet op de hoogte van de plannen van onze Jet Bussemakers om elke dementerende zijn eigen kamer te geven. Maar goed, zo'n lampje lijkt mij persoonlijk vooral heel handig in vreemde kamers zoals in het appartement in Istanbul waar ik momenteel een paar dagen vertoef en waardoor deze weblog een paar dagen te laat is.
Ik weet het niet met al die mooie gadgets. Ik vind ze zelf erg leuk maar of mijn moeder er veel gelukkiger van zal worden? Ik ben bang dat zij toch het meeste heeft aan een fysiek persoon die haar hand vasthoudt, die met haar naar buiten gaat, die met haar praat. Misschien dat onze generatie de voorkeur zal geven aan een elektronische vervanging van de mens. Wij kennen het immers al een beetje, maar of dat ook zo zal zijn, weet ik niet.